måndag, januari 22, 2007

Känn dig halverad

Är det någon som kommer ihåg den här affischen? Nu närmar sig lönedagen då vi alla (enligt Reinfeldt) kan läsa våra bankomatkvitton och konstatera att vi får en tusenlapp mera. Nja... det var nog inte riktigt sant för nu heter det att "en LO–familj nu får en tusenlapp mer i månaden i förstärkt köpkraft". Småföretagare, arbetslösa, sjukskrivna och pensionärer räknas ej heller till alla och blir helt utan.
Vi som arbetar är inte hela eller.....är vi? Och om vi är halva i moderaternas Sverige, vad är då de arbetslösa, sjuka och pensionärerna?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är väl bara ett slags parasiter antar jag:-(

Knapsu sa...

Det är väl allmänt känt att alliansen tycker just det, men det värsta är väl att de har trummat in det i vanligt folk.( Hur kunde dom annars vinna valet?)

Anonym sa...

Jo det är många "vanliga" som är övertygade att vi sjuka parasiterar på skattepengar och att fusket är STORT och utbrett,samt att staten inte har RÅD att betala för oss..

ALLT av det är bara nonsens,men att hjärntvätta tillbaka merparten av svenska folket ,DET är inte lätt:-(

Anonym sa...

vi har ännu tre budgetar kvar så ni ska nog inte skrika för mycket. men knapsu, om det nu visar sig att du får några hundra extra imorgon, blir du glad då, eller sur för att det inte var tusen kronor?

Knapsu sa...

anonymouse: Jag blir nog varken eller eftersom jag inte märker någon skillnad beroende på att min lön varierar rätt mycket och min ekonomiska sits är sådan att några hundralappar hit eller dit inte gör någon skillnad. Det är annat för dem som har det sämre ställt och i slutändan förlorar mest på den förda politiken även om dom i morgon får ut 500 kr mer. För att inte tala om dom som inte får någon skattesänkning.

Anonym sa...

Tänk vad många anonymous det finns. De som inte vågar visa sig, för att de röstade blått.

Anonym sa...

Jo det är lustigt med dessa anonymous,är ni rädda för att få stryk eller nåt?

Jag är iaf vänlig,även mot "blådårar",det enda elaka från mig kommer isåfall från käften...
*fniss*

Anonym sa...

nu är jag inte anonym, vad gör det för skillnad, vet ni vem jag är nu?

jaha, ni som inte orkat skaffa jobb behöver inte svara, men knapsu, blev det nån löneförhöjning?

förresten måste jag säga att det är beklagligt att se klassskillnaderna här på bloggen. ena killen tjänar så mycket att några hundra inte syns i plånboken, medans andra tycks leva på svältgränsen. här har du ju chansen att föregå med gott exempel, knapsu.

Knapsu sa...

jörgen hovslagare: Du menar mer ut efter skatt, ja som jag skrev så varierar min lön ganska mycket pga olika rörliga tillägg så det är svårt att jämföra månad mot månad men troligtvis fick jag nog några hundra mer i börsen.Några hundra som andra hade behövt bättre.

Visst är det beklagligt med klassskillnaderna och att en del nästan ska svälta och det syns väl på bloggar precis som det syns på alla andra ställen.

Föregå med gott exempel, hur?

Denna blogg är ett verktyg som jag kan använda för att agitera för ett rättvisare samhälle och minskade klassskillnader och det tror jag att läsaren uppfattar att jag gör.

Anonym sa...

ja du vet, det är inte bara staten som kan dela ut pengar. det är faktiskt inget som hindrar dig att ge pengarna till nån som behöver dom bättre.

hur som haver, jag tror många arbetande inte har det lika bra som dig, många blir nog väldigt glada av skattesänkningarna, efter en herrans massa år av sossestyre och skattehöjningar som följd.

vi får nog se en vändning i opinionen snart tror jag.

Anonym sa...

Den där vändningen jörgen får du nog titta efter i stjärnorna..

Enligt en tabell i aftonbladet(det är kanske inte sant iofs)har de räknat att en med lön på 16000kr/mån får 295 kr mer i månaden..
Säkert vänder siffrorna nu!
I AB har de dessutom ränkat med en a-kasse höjning på 250 kr,de flesta får en höjning på mer..
Jag är med i pappers,350 kr ska de ha av mig,PLUS fackavgiften..
Dessutom har inte jag fått sänkt skatt alls..
Eftersom jag är sjuk och inte kan jobba..

Och sossarna har ju faktiskt redan försämrat så mycket för oss fattiga,med sin höger-skattesänkar politik..
Inte ens blinda kan påstå att inte skatterna sänkts,speciellt för de rika..
De finns tabeller där man kan se att sossarna också är skattesänkare,men mest för de rika,precis som alliansen :-(

Knapsu sa...

jörgen: Jag tror inte de behövande skulle ta emot allmosor från mig. De skulle nog uppleva det som kränkande om jag gav pengar åt dom. Det är bland annat därför vi har organiserat det moderna samhället med en stat, för att folk inte ska behöva sitta på gatorna och tigga som på 1800-talet.

Anonym sa...

mammamia, jaa det är väl nå sånt jag också har räknat med. lite mer kanske. varför skulle inte folk uppskatta det?

och varför är du med i facket och a-kassan? som jag förstått det har du inte jobbat på tio år?


slår det aldrig er att ni är rätt negativa? :D

vafan, 300 eller 1000kr, jag blir glad bara jag får nånting. jag är säker på att jag hade gått minus om göran fått fortsätta.

Knapsu sa...

jörgen: Jo jag är rätt negativ när det gäller borgarna. Även om jag kortsiktigt tjänar på deras politik så leder den till ett sämre samhälle för medelsvensson på sikt.

Anonym sa...

Jo, visst finns det fler arbeten nu i anonnserna än tidigare, men hur många av dessa är skapade av borgarnas politik? Det enda de hittils fixat är inkomster till staten genom fler avgifter och skatter, de saker som deras väljare gick till valurnorna med i gott minne var sänkta arbetsgivaravgifter, slopade tullar mot stockholm, och andra "fina grejor", många av dessa har lagt på hyllan eller utvecklats tvärt om. Har du bil? Om så, visst blir det kul att betala mer än den sänkning du fick i avgift för trafikförsäkringen, för ökad elskatt mm!? Om du inte fattar varför hon är med i facket och a-kassan så säger det mer om dig än om henne! Det är lätt att som ung att falla för borgarnas reklam, att sedan vägra se sitt misstag är också lätt när man är ung, eftersom man aldrig kan ha fel! Stackars dig!