måndag, januari 22, 2007

Provad: Mackmyra Preludium 03

Sent omsider så kommer här ett litet utlåtande om Mackmyra Preludium 03, men så var jag ju tvungen att ta lite hjälp av en hittills helt okänd whiskyexpert(?) i Luleå för att få ihop det.

Utseende: Klar bärnstensfärgad kulör, grumlas vid utspädning (ej kylfiltrerad).
Doften är fruktig med inslag av citrus och äpple samt en förnimmelse av våt sand.
Smaken är eldig, fruktig med en ton av lakrits och lagringen på sherryfat har tydligt satt sin prägel på smaken.
Alkoholstyrka 52,2%

Omdöme: På endast 3 år blir det ingen stor whisky men får den mogna 7 år till i fatet så kan detta bli en mycket fin whisky.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den recensionen. Då tar jag min första smakstund år 2014!
:)

Knapsu sa...

Kanske du får tag på en 00:a som tappas 2010 så behöver du inte vänta så länge. :-)
Förresten så har ju Bishops Arms Preludium 03 om du vill prova!

Anonym sa...

Ja 03:an är en trevlig intressant dryck som är värd att provas. Se vad jag skrev om den på min blog.

För samma pris skulle jag dock hellre dricka en skotsk whisky.

Knapsu sa...

berka: för en mindre slant dricker vi väl Laphroaig?