tisdag, februari 13, 2007

På förekommen anledning

Gällivarevisan.

Dänk att på lördag skulle fara in till Gällivara på Karraka torg,
tär pjuda dricka prännvinsflaska, gott som själva satan voj, voj
Tä vara roliga liven, para lagsmål å niven
åka polisstationen de vara jävliga fasonen,

Sitta inne halva natten,leva limpa och vatten,
komma ut morronröken nappast säja då ajöken

Men dänkte perkele anamma kanse vara samma åka Vitåfors,
tär sänner till en gammal licka som jag prukar likka förståss.
Te prukar pli ganska sällan, fara hälsa på fjällan,

kanse få lite mellan,bara inte fastna fällan.
Te ä klart man riskera,
ingenting reflektera bara inte nå mera, så måste gå å operera


Men nu jag sluta erotiken, öppna pritfabriken sälja akvaviten
Tå komma lansviskalen nära fråka om jag pära priten,
te vara jävliga token -bliva prankad av snoken,

draga satan åt skoken å åka Luleå i kroken,
Sitta inne halva året bliva krå uti
håren nappast röra på tåren å komma baka fösst på våren.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Typ så!

Anonym sa...

hihi...

Anonym sa...

Jag har en liten fråga: Jag har nämligen en version inspelad, där finns en till vers som slutar med "kroppen får ingen heder, det märker män i alla leder" En massa om morfin och grejer. Är det nåt som du månne har hört? Eller kan det vara nån variant bara? Jag har sökt hela texten många gånger (men iof bara googlat)och där inte funnit ungefär detsamma som det du nedtecknat.

Om du vet nåt om den däringa sista versen, månne?

Knapsu sa...

elin: Låter mer som att någon har gjort ett eget tillägg till den gamla visan.

Anonym sa...

Jo, trodde det, men tänkte att man vet ju aldrig.

För övrigt menade jag så klart att jag funnit ungefär samma version på gällivarevisan när jag googlat, inte att jag inte hade det, som jag ser att jag råkat skriva.

Över och ut!

Knapsu sa...

elin: Det var begripligt ändå.