onsdag, februari 28, 2007

"The same procedure as every year, James"

Varje år när tidningarnas upplagesiffror presenteras är det samma sak. Samtliga kvällstidningar utropar sig själva till vinnare och är de som ökar mest. Så här såg det ut i Expressen nu senast:
"Expressen når fler och fler..." och siffran +60 000 ovanför den högre stapeln fastnar ju i läsarens medvetande.
Stora rubriker om hur mycket de ökar men när man tittar på siffrorna så är verkligheten en annan:

Detta med att vrida och förvränga verkligheten med hjälp av kreativ rubriksättning för att lura i läsarna något annat än sanningen är ju tidningarna verkligen experter på.

Tänk om insikten att folk har tröttnat på deras skandalrubriker och kändisskvaller skulle nå fram till redaktionerna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har jag inte läst Expressen, varken på nätet, eller på papper. Så jag är helt utan skuld.

Men det är väl nätträffarna som har ökat, förstår jag.

Medier förkastar ofta bloggarnas träffstatistik och menar att det bara visar att någon hamnat där av en slump, utan att egentligen läsa bloggen.

Det skulle förstås aldrig hända Expressens nätträffar förstås.

Anonym sa...

Jag minskade på kvällstidningar när de började finnas mer uppdaterade på nätet, men nu är det ju stört omöjligt att läsa på nätet, de har så mycket reklam som skall laddas ned att det känns som om man hinner till kiosken och tillbaka efter papperstidningen. Usch och fy för deras överspäckade reklamsidor. Det är inte roligt längre, jag uppdaterade nyligen från 0.5 till 8Mbit internet, men det är trots det seeeeeegare än kåda att få läsa det som är intressant.

Knapsu sa...

Bert: Nätläsarna, ja men jag har för mig att dom även räknar in sina tv-tittare för att få till det.
Kråksimuleraren: Visst är det mycket reklam men inte vet jag om det nu går sååå trögt. Det kanske är din dator som är seg.

Anonym sa...

Har för mig att NK ropade ut: "Kuriren ökar mest i Lule!" eller nått sånt... :)