tisdag, mars 13, 2007

Populism

Återigen visar det sig vilken populist den moderate riksdagsmannen Krister Hammarberg är. I valrörelsen slingrade han sig om Norrbotniabanan och nu så konstaterar jag att han har en artikel på ledarsidan i NSD med rubriken: Sänk skatten på drivmedel. Detta samtidigt som hans partiledare flaggar för höjda skatter på fordonsbränsle som ett medel i arbetet för minskningen av växthusgaser. Reinfeldt blev tagen i örat av EU när det gäller miljöpolitiken men jag tror inte att Hammarbergs öron kommer att bli särskilt röda, eftersom hans utspel bara är för att blidka norrbottningarna. Väl i riksdagshuset så är det rättning i ledet som gäller för Hammarberg.

När det kommer till själva sakfrågan, beskattningen av fordonsbränsle, så anser jag att Reinfeldt är på rätt väg. Varför? Ja det blir väl mest rättvist om den som förbrukar/släpper ut mera även betalar mera. Utformningen av fordonsskatten som den är idag straffar ju den som väljer den bil som drar lite och släpper ut lite.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Samtidigt ökar borgarna avdragen för bilåkande till jobbet. Hur rimmar det med det nya miljösträvandet? Öka istället avdragen för de som väljer allmänna transporter.

Knapsu sa...

maja: Problemet är att i glesbygden finns det ofta inget val, man är tvungen att åka egen bil. Kollektivtrafiken behöver helt klart förbättras överallt.

Anonym sa...

Sedan ser jag inte det som en miljögärning att ordna kollektivtrafik för att jag skall till arbetet, eftersom det bara är jag som åker de 2½ milen vid den tidpunkten så anser jag att ett enskilt fordon släpper ut mindre än en buss! Jag har samåkt när det gick, men eftersoom jag är ensam på skiftet från min by nuförtiden så går det inte på annat sätt

Knapsu sa...

kråkan: Flytta närmare jobbet,flytta jobbet,cykla,sparka eller promenera är väl (de orealistiska) alternativen för en bybo? Eller lev i utanförskap som det heter.

Anonym sa...

Kanske skulle jag byta arbete och starta en busslinje och köra dig till arbetet.....