torsdag, mars 29, 2007

Veckans självmål

Lite glest med inlägg här på sistone men så är det, vardagslivet tränger sig på och tenderar att stjäla tid från de virtuella utflykter man skulle vilja företa sig.

Annars skrattar jag just nu gott åt politrukerna i Svenskt Näringsliv som precis bjudit på ett riktigt självmål när de hindrar parterna inom handeln att skriva avtal trots att de är överens. Detta bidrar ju till att fler börjar få upp ögonen och se vad SN egentligen har för syfte: Deras agenda går helt och hållet ut på att pressa ner lönerna och införa en arbetsmarknad enligt amerikansk, eller allra helst kinesisk, modell.
Till och med Antonia Ax:son Johnson kallar deras agerande för vanvettigt.

Sedan har regeringen aviserat avskaffandet av förmögenhetsskatten, men hur var det nu finansminister Borg sa?
"När ekonomin växer snabbt är det samtidigt viktigt att hålla fast vid en återhållsam finanspolitik."
Då frågar jag: Återhållsam finanspolitik, är det endast åtstramningar för de i utanförskap?
Intressant också att läsa MUF:basen Niklas Wykmans kommentar: "Bra idé. Men nästa gång ni slopar en skatt - kom inte med en ny. Lös det istället genom att sänka bidragen."

6 kommentarer:

Frukostflingan sa...

Det är väl bara att hoppas på fler självmål, men det är synd att det är så långt till nästa val. Så mycket kommer att raseras.

Anonym sa...

Ja, och sedan kör de hårt nu i början så att allt skall vara glömt när det är dags att välja nästa gång, men DET FÅR INTE GLÖMMAS! (ursäkta att jag skrek, men det är nog enda sättet)Någonstans skulle man behöva sätta upp en sida som dels noterar allt de lovade innan valet, sedan allt de gjort efter. Den skulle behöva vara så att den bara lagrar information nu för att sedan hård lanseras lagom till nästa val! Så att den inte bara blir ytterligare en sak som glöms till nästa val. Även vissa SocialMODERATER behöver komma ihåg!

Knapsu sa...

flingan: Jooo...
Kråkan: Oj, ursäkta om jag gjorde dig upprörd. ;-)

Anonym sa...

Ja ble så inihilvitas arg att ja slängde ut datorn genom fönstre! Nä, ingen fara, nu skall jag knoppa in har harvat igenom natten.

Anonym sa...

Apropå regeringen. Igår träffade jag några kompisar, tillika höginkomsttagare.

"Nog för att jag ville ha förändring. Men den här regeringen är ju hejdlös. Nu får det vara nog!"

Och jag häpnade. Nya sidor hos gamla kompisar.

Framtiden ljusnar.

;-)

Knapsu sa...

bert: Själv har jag fått en ganska nattsvart bild av sakernas tillstånd efter att ha surfat runt i bloggosfären bland alla tyckare så tack för den ljusglimten.