måndag, augusti 06, 2007

Easy Elsie

Några kilometer från Porjus, på Ålloluoktavägen, dyker den här skylten upp.
En spångad led som slutar ute på Kainutjeggemyren där vraket av ett bombplan från andra världskriget ligger kvar.



Planet. en Avro 683 Lancaster som besättningen döpt till Easy Elsie, nödlandade på myren 29 oktober 1944 efter att ha skadats under ett bombanfall mot det tyska slagskeppet Tirpitz.



Motorer och i princip all utrustning omhändertogs av Flygvapnet i samband med haveriutredningen, men detta är ändå det mest kompletta av alla vrak från andra världskriget som kan återfinnas i Sverige.


" Easy Elsie"
Andreas Holmberg och Niklas Korva, studerande vid LTU har skrivit en D-uppsats i historia om Easy Elsie.
John Asmussen har alla fakta om Tirpitz

Andra bloggar om: , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit "på väg" dit under några år men det har ännu inte blivit... :(

Men det blir nog sen, nån gång!

Knapsu sa...

Ja, man kan ju inte hinna med allt på en gång! Tog ett par år för mig också att komma till skott.

Anonym sa...

Var det denna resa du undrade över när du ringde, eller var du redan där då?

Knapsu sa...

kråk...: Nää.??

Anonym sa...

Okej, jag mindes (fint ord va?) att du pratade om denna för ett tag sedan!

Anonym sa...

Intressant!
Dit ska jag åka nångång,sen när vi flyttat hit upp:-)

Knapsu sa...

mammamia: Ta då med dig hjortronhinken! (om det är säsong)

Anonym sa...

Tack för tipset!
Häromdagen traskade jag runt i Vuono skogarna och fick smaka hjortron direkt från "plantan"...
GOTT!

Hjortron sa...

Slöbläddrade bland bloggar och kastades tillbaka till slutet av 70-talet och "Ållolouktavägen"
... fantastiskt - hade glömt!
....

Knapsu sa...

lifeblog: Ja, ibland är man långt borta och ibland är man nära ;-)

pilliknutsson sa...

Apropå Easy Elsie,jag var där 12/9
2009.Har gjort ett bildspel som finns på you-tube.(pilliknutsson).