fredag, oktober 05, 2007

Regler för folk och regler för arvodesjägare

Regeringen har inga planer på att ändra på reglerna för statsrådspensioner.

Några exempel på omställningstryggheten för våra folkvalda:

Tidigare vice statsministern Bosse Ringholm
Statsrådspension 34 468:- Riksdagslön 51 200:-

Tidigare vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson
Statsrådspension 19 755:- Riksdagslön 51 200:- Vice utskottsordförandearvode 7680:-

Tidigare finansministern Pär Nuder
Statsrådspension 15 629:- Riksdagslön 51 200:- Vice utskottsordförandearvode 7680:-

Tidigare handelsminister Leif Pagrotsky
Statsrådspension 12 176:- Riksdagslön 51 200:-

Tidigare justitieministern Thomas Bodström
Statsrådspension 13 843:- Riksdagslön 51 200:- Utskottsordförandearvode 10 240:-


Vad tycker då Ylva Johansson som uppbär sammanlagt 78 635 kronor i månaden för att sitta och hänga i riksdagsbänken?


"– Jag tycker att det är rimligt att den som tar på sig ett stort ansvar under många års tid i regeringen har en viss typ av inkomstgaranti"

Sven-Otto "det ska löna sig att arbeta" Littorin i ekonyheterna:

"– I grunden tycker jag det är rätt orimligt, om jag ska vara helt ärlig. Jag tycker man ska ha en god lön när man jobbar och sen ska man ha en omställningstrygghet, det kan jag tycka är rimligt.

Varför skulle det vara skillnad på statsråd och vanliga människor?
– Det är en bra fråga. Jag har själv inte varit med och tagit fram de här reglerna. Det är ju tidigare riksdag som har gjort. Men jag bara konstaterar att det är så här det ser ut."

Vi kan ju konstatera att Sven-Otto var inte med själv och tog fram reglerna för arbetslöshetsförsäkringen och sjukförsäkringen när det begav sig.
Men nog gick det bra och snabbt att förändra reglerna i alla fall och inte bara nöja sig med att konstatera att "det är så här det ser ut".


Andra bloggar om:
, , ,

Inga kommentarer: