måndag, december 10, 2007

Fashion report from Torne Valley

Det tidigare inlägget om helgens outfit föll i god jord och genererade en del nya besök hit och som en sann populist så levererar jag härmed vinterns moderapport från Tornedalen. Outfiten som gäller denna vinter, liksom den förra, för den tålmodiga, tysta och tappra befolkningen längs den vackra Torneälven där stjärnorna tillåts att gnistra och glimma i natten utan att störas av artificiellt elektriskt ljus, går i säkerhetens och ljusets tecken. Trots sin tysta och diskreta framtoning så är tornedalingen mycket mån om sin approach och vill väldigt gärna synas. Jag överdriver nog inte om jag påstår att det är livsviktigt för tornedalingen att synas när han tar sin kvällspromenad på byn. Förra vintern utgjordes den mestadels av en lättare variant i form av en väst. Denna säsong har, åtminstone de sanna modekännarna, tagit klivet fullt ut och införskaffat den kompletta outfiten:



En design som får den modemedvetne att reflektera.

(Envisa rykten gör gällande att en viss elbolagsdirektör, av somliga kallad ”Mörkrets furste”, har köpt en stor aktiepost i Björnkläder som är en stor producent av så kallade high-visibilitykläder)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haparanda Stad har ju instiftat ett miljöpris som man kan nominera folk till och jag funderar allvarligt på att nominera Herr Elbolagsdirektören till detta då han genom vissa av sina aktioner bl a minskat elförbrukningen i delar av Tornedalen.

Givetvis tänker jag främst på alla släckta gatlysen men även genom sina höjningar på nätavgiften åt privatpersoner så tror jag att folk försöker spara på förbrukningen istället och som det heter; "den bästa kilowatten är dn man inte använder!" eller hur det nu var... :)

Flertalet bilförare i dessa områden har nog omedvetet börjat köra lite försiktigare då vägarna ligger mörka så där finns ju även en liten "miljövinst".

Sen att han även på ett miljömässigt riktigt sätt "återvunnit" egna skotrar och bilar från exekutiva auktioner istället för att helt enkelt köpa nytt och samtidigt spara pengar borde vara sista "spiken i kistan" för att utdela miljöpriset åt honom! :)

Och sloganen är ju redan klar;

"Mot Världen, men för Miljön, (förnamn efternamn insättes här)!"

:)

Anonym sa...

Är det ingen i byn som tänker på renarna? Jag minns, från min tid i Vittangi, att ett återkommande samtalsämne i konsum var just renar. Dvs hur många som blivit påkörda senaste dygnet.
Går det inte att genmanipulera dem med extrakt av lämplig el-furste och få fram lysdioder i hornen. Kanske skulle man kunna placera ut sådana lysande renar i rader och på så vis lysa upp vägarna... Eller ni har kanske löst problemet på annat sätt...

Knapsu sa...

-Miljöpristagare i Haparanda.
-NTF:s pris för ökad trafiksäkerhet.
-Energimyndighetens pris för bästa energisparande åtgärd.
-Stora bäver..förlåt, energipriset av själve Maud
mm.mm.mm.mm....utmärkelserna haglar över kungen i Tornedalen
Titeln årets norrbottning känns för futtig för vår furste, ja årets svensk räcker knappast till!
Nobelpriset är väl det minsta man kan begära?
Sloganen skall framgent eka över landet: -Mot världen, men för miljön!

Anonym sa...

Nobelpriset, var ordet sa Bull!

Anonym sa...

Tänkte skriva något om Styrmannen men jag orkar inte..
Har varit på möte nyss om vår skolas framtid...

Men reflexkläder är skitbra,jag blir glad när jag kör bil i mörkret och ser människor i reflexkläder/västar!
De syns jättebra!
Min gubbe har en såndär jacka som han aldrig använder...
Så jag brukar låna den när jag går på promenad!

Knapsu sa...

Visst är reflexkläder bra men själv känner jag mig för utspökad i dem för att våga använda dem på promenaden.