tisdag, januari 15, 2008

Hittat och ohittat på internet

Under helgen har man inte bara roat sig med snöskottning, det har funnits tid över för att få hem lite musik från nätet också. Hardcore Superstars, The Hives och Rihanna har det tankats hem. En nostalgitripp i form av Bachman Turner Overdrive, Van Halen och Hurriganes med sin "köksengelska" får samsas på samma cd tillsammans med lite andra spridda artister. Självklart slank en Ramoneslåt med också, nämligen Rockaway Beach med Sahara Hotnights.

Den mycket sevärda filmen "The Aviator" om den excentriske Howard Hughes, industrimannen,filmproducenten, piloten och flygplanskonstruktören, som gick på SVT i fredags väckte en liten fundering som förde mig ut på nätet för att försöka få klarhet. Det var spionplanet XF-11, vilket Hughes kraschlandade i villaförorten Bel Air under testflygning, som gjorde mig nyfiken på hur konstruktionen med motroterande propellrar egentligen fungerar rent mekaniskt. Hittade dock inget men fick lite mera på fötterna när det gäller stjärnmotorer i alla fall och varför första världskrigets piloter alltid hade en lång halsduk. Den roterande stjärnmotorn där motorblocken roterade runt vevaxeln smordes nämligen med fiskleverolja som stänkte i ansiktet på piloten som då använde halsduken till att torka rent glasögonen.


Klicka på bilden och se stjärnmotorns funktion. (Från Wikipedia)


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lite lustigt apropå Hurriganes...
Nämnde dom nyss i ett inlägg hos jag!

Rockaway beach med SH rockar man till varje dag i mp3:an.

BTO hade jag för ett tag sedan innan Monaco Blues Band dök upp i minnet igen så nu får man "Amazon med plysch"-vibbar när man lyssnar på jobbet! :)

Anonym sa...

Motroterande propellrar ger fördelen av att planet inte påverkas av vridmomentet från motorernas rotation, ett med lika rotationsriktning eller en motor för den delen, måste alltid gira vid motorpådrag, speciellt vid start. Har man kraftig motor i lätt plan kan det vara smart att inte dra på allt på en gång, då kan det bli problem med att hinna med, dessuton påverkar ju rodren inte riktningen så bra i låga farter. För att en motor skall kunna rotera åt andra hållet krävs dels kolvar som har kolvbulthålet flyttat åt andra hållet (alla kolvmotorer har hålet flyttat från centrum av lodlinjen så att vevstaken skall stå snett ned åt det håll man vill att motorn skall rotera när den nått övre dödläge). Förutom det så måste kamaxel/ar vara utformade så att insuget öppnas på första varvet och avgas på andra, dvs spegelvända tider på lyften, att köra åt andra hållet går i ock för sig men en kam har inte symmetriska tider och lyfthöjder. Även oljepump och tändfördelare måste fungera åt andra hållet. Drev i utväxlingar måste ha utformning så att dess krafter tas upp åt rätt håll om de är snedställda. och Propellern måste även den vara spegelvänd (det går inte att vända den bara) Nackdelen är då att man måste ha resevdelar i dubbel uppsättning eftersom man inte kan ta delar från en vänsterroterande och sätta i en högerroterande motor. Fördelen med ett plan som används till att pricka andra saker med är att det uppför sig mer neutralt oavsett motorpådrag, visst är det svårt att få två motorer att gå helt lika, men ändå.

Anonym sa...

Att ett plan som Hughes har motroterande propellrar ger dessutom symmetriska luftströmmar över rodren vilket eliminerar en hel del problem som annars kan uppstå om den ena motorn stannar, luften från en propeller skruvas lite hela tiden och du kan få nedåtgående krafter på höjdrodret eller uppåtgående om den andra motor stannar om du bara har en rotationsriktning. Ett plans hastighetskapacitet beror ju på hur mycket luftmotstånd det har och måste man ta till större roder för att klara planets styrning så går det saktare, att ha symmetri ger fördelen av att planet klarar sig med mindre roderytor= högre fart.

Anonym sa...

Okej, nu har jag fått reda på att det gällde motroterande propellrar på samma axel, det sköts då med hjälp av en planetväxel och ger bättre effekt från en propellermotor, då luftströmmen drivs rakt bakåt och inte vrids i cirklar som en vanlig propeller tenderar att göra

Knapsu sa...

Men då fick vi ju veta en hel del om hur det funkar när det är på skilda motorer.Det gällde ju som sagt med propellrarna på samma axel, typ utombordsmotor med duoprop och det är ju som du säger en planetväxel helt enkelt. En animation på hur hur planetväxlar kan fungera finns på : http://science.howstuffworks.com/gear7.htm

Anonym sa...

Jo, och om du klickar på knappen till vänster om Sun i den grå rutan så kan du se hur man får motroterande axlar, motorn driver den innersta, planethjulens axel i mitten står still, och om man hade lika stora planethjul som det mittersta solhjulet så skulle både solhjulet och ringen snurra lika fort men åt olika håll. Bra sida!