tisdag, januari 08, 2008

Kalla on varma

Så där ja, nu haglar superlativen i media efter Charlotte Kallas framfart i skidspåren och det är ju helt i sin ordning. Jag ska inte lägga ut texten om Årets Norrbottning mer än att jag citerar mig själv från min bloggpost 25 november: ".....hennes karriär kommer att överskugga självaste Gunde Svan"

Mera om sport!

Luleå Hockey, ja vad ska man säga? Man har slitits mellan hopp och förtvivlan (mestadels) men när man ser till hela säsongen så är det dominerande intrycket att laget helt enkelt inte räcker till. Knappa förluster hela serien igenom istället för enstaka sviter med förluster och toppprestationer varvat, tyder på att Luleå inte är bättre än att de ska kvala om fortsatt status som elitserielag.
Hoppas verkligen att jag har fel och att Frölunda-matchen nu senast var vändpunkten.

Asplöven Beavers fortsätter att dominera i division1 och har i princip seriesegern klar, det är bara att knyta ihop säcken och gå vidare mot kval till Allsvenskan.
Något allsvenskt ishockeylag kommer dock Asplöven inte att bli, även om de mot all förmodan sportsligt skulle kvalificera sig, så är Allsvenskan alldeles för stor för lilla Asplöven!

Själv borde man ju pausa med bloggandet och ge sig i kast med läsandet istället. På nattduksbordet ligger just nu följande böcker och väntar:
Naomi Klein - Chockdoktrinen. Boken som av många kallats decenniets viktigaste bok har jag påbörjat. Björn Forsberg - Tillväxtens sista dagar, väntar också på att bli läst liksom den senaste Harry Potter- berättelsen.

(Inläggets rubrik är på finska ifall nån undrar)

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Totta kai! :)

(apropå finska och Kalla...)

Anonym sa...

Jag har åxå böcker som jag borde läsa,bla Harry Potter (den sista boken),jag har inte läst någon Harry potter bok än,men den sista är jag nyfiken på..Vill ju veta hur det går,innan den blir film :-)

Knapsu sa...

izac. Totta kalla, menar du :-))

Mammamia: Borde du inte börja med att läsa den första i serien böcker? Eller, aha du har sett filmerna!

Anonym sa...

Totta kai tror jag egentligen är inlånat från ryskan....

Knapsu sa...

Finska och ryska är väl besläktade, har jag för mig!

Anonym sa...

Förenklat - Finska till hör den finsk-ugriska språkgruppen som i sin tur tillhör de uralska språken. Ryskan ingår i den slaviska språkgruppen som i sin tur ingår i de indo-europeiska språken. Svenskan ingår i de germanska språkgrupperna som också ingår i de indo-europeiska språken.

Ryskan är närmare besläktad med svenskan än med finskan. Däremot så finns det en hel del låneord i finskan som kommer från ryskan pga att Finland ingick som ett Stor-hertigdöme under det ryska väldet - fram till landets självständighet 1917.

Anonym sa...

Ja där ser man. Ibland har man fått saken om bakfoten, hade för mig att ryskan tillhörde den finsk-ugriska språkgruppen.
Tack för det klargörandet.
(jäkla blogger strular med inloggningen)

Anonym sa...

Wikipedia har väldigt bra och intressant (dvs om man har intresse för detta) info om språkhistoria. Sök på "Svenska" eller "Finland" och klicka vidare - jag kan hålla på i timmar...!

Anonym sa...

Själv fastnade jag där en gång i timmar när jag började läsa om Finlands roll i 2:a världskriget!