lördag, februari 09, 2008

Oxymoron, tautologi och pleonasm

Med tillkomsten av internet så går det snart inte en dag utan att man råkar lära sig något nytt eller fräschar upp gamla kunskaper. Behöver man få något förklarat eller slå upp ett ord så finns det ofta bara ett musklick borta. Förut var det oftast mer besvärligt att slå upp något, man fick gå till biblioteket och leta i uppslagsverken eftersom de flesta trots allt inte hade ett helt komplett lexikon hemma. Det enda man hade var ju det första bandet i Bra Böckers Lexikon som man fått gratis en gång i tiden så allt från a till Arnö hade man ju järnkoll på!
Hur som helst, det var Stationsvakts inlägg där han hittat en sida med "Self-reference jokes" som fick ordet "oxymoron" att poppa upp i hjärnan på mig och ledde mig vidare.

En oxymoron är (enligt wikipedia) en självmotsägelse, ett "ord eller begrepp som är sammansatt av två element som står i motsatsförhållande till varandra eller är skenbart oförenliga".
Till exempel "ensamma hemma" eller "bedövande tystnad".

Motsatsen till oxymoron, tautologi är "tårta på tårta", två ord med samma betydelse som är sammansatta, ofta av misstag. RAM-minne, CD-skiva är två exempel. Den kan även bestå av flera ord som "bot och bättring" eller "liv och leverne".

Pleonasm är en medveten tautologi, en överdrift för att förstärka en poäng. Några exempel: "gammalt fornminne", "backa baklänges", "dålig ovana" eller "inbakad Calzone".

För att nu återgå till "Self-reference jokes", som väl kan översättas till själv-refererande- skämt så kommer här några på svenska:

"Förut var jag perfektionist, men jag försöker förbättra mig."

"Jag gillar inte att äta. Det förstör min aptit."

"Säg nej till negativism"

"Jag förutspår aldrig något. Det har jag aldrig gjort och det kommer jag aldrig att göra."

"Kom ihåg att du är en unik individ, precis som alla andra."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oxymoron och tautologi lärde jag mig från Lule-Bert!

Pleonasm var dock ett nytt ord som du får cred för att ha presenterat!

Företeelsen som sådan är dock flitigt utnyttjad i den egna vokabulären...

"backa baklänges"... :)

Anonym sa...

Nämen alltså....

Vad är det för motsatsförhållande i "ensamma hemma", eller "bedövande tystnad"?

"En talande tystnad", är däremot en motsägelse. Möjligen kan man vara "ensam tillsammans" med någon. Men det är nog rätt så ovanligt.
Men oxymoroner är det.

En annan pleonasm, som jag hör allt oftare är "deleta bort".

Tänk att man bidragit till folkbildningen på Seskarö (om det nu handlar om folk). ;)

Anonym sa...

Förresten.... Här har du också en pleonasm.

Anonym sa...

"Ensamma" antyder väl ett flertal?
Kan tystnad vara bedövande?
Du får gå in på wiki och rätta till!
:-)

Anonym sa...

Jag inser nu, att jag kanske förväxlar det med en paradox, som Wiki skriver. Det är inte enkelt.

Men jag tycker inte att "ensamma hemma" uttrycker någon motsats. "Ensamma tillsammans" verkar däremot lite märkligt.

"Bedövande tystnad". Jo, säkert går det att bedöva någon med ultraljud, och det hörs inte. :)

Anonym sa...

Precis som redan nämnts ovan innebär "ensamma" att det är flera personer, jämför "ensamma" med "ensam"; men det är ju ordet "ensamma" i sig som då blir motstridigt vare sig man är hemma eller någon annanstans. Det blir precis lika motstridigt att ställa frågan "Är ni ensamma?".