lördag, maj 17, 2008

Proppar och korkar

Som vanligt blev det en lugn islossning i nedre delen av Torne älv och lite mera dramatik högre upp i älvsystemet. Efter att proppen i Erkheikki släppt så är väl dramatiken slut för i år.

I Vojakkala har det också gått proppar. Vanligtvis brukar det ju vara just på våren som propparna går för vissa mentalt ostabila människor och nu verkar det vara den stora huvudsäkringen som löst ut. Vad som kommer att hända nu står väl skrivet i stjärnorna men vi kan ju minnas hur det gick förra gången familjen gav sig på den nu yxhuggne grannen. Då sköts han i benet, blev dömd för grovt vapenbrott och fick sitta inne medan det inte gick att döma någon ur familjen som skyldig.

Om han nu överlever och kan komma tillbaka i något som liknar sitt gamla jag så är nog ett rejält blodbad att vänta. Hela familjen nermejad av automateld, är scenariot jag ser framför mig. Något som skulle kunna sätta punkt för 20-års trakasserier och våld från en familj som utvecklats till något av experter på att domptera samhället och dess myndighetsutövare.

Över till något trevligare. Laphroaig har släppt en specialbuteljering: Càirdeas, en blandning av whisky som legat 13, 15 och 17 år på bourbonfat. Finns på systemet en begränsad tid till det facila priset av 649 kronor.
Självklart har jag redan investerat i en slik. På tal om whisky så har jag slutligen upptäckt att Caol Ila är en riktigt prisvärd whisky.

"Come on Eileen" med Dexys Midnight Runners är en av mina eviga favoritlåtar men eftersom
Monique Powell är snyggare än Kevin Rowland så blir det ska-bandet Save Ferris version istället.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket mörker, det där med Vojakkala. Men vad kan man göra?

I och för sig borde väl några låsas in ett tag, men löser det något. Det verkar ju finnas "avlösare". Och man kan ju inte med lagliga medel fördriva hela familjer.

Jag tycker det ser hopplöst ut.

Anonym sa...

Och nu är di släppta också!

Hockey, vad är det för nåt?

Knapsu sa...

"Häng dem högt"
Nää allvarligt, vete tusan vad som kan göras. Köpa ut dom och ge dom ett hus står avsides någonstans i skogen utan några grannar alls, kanske?

Anonym sa...

Häng dem högt är för snällt....
Sätt ett staket runt byn och dela ut vapen till alla. Efter en kort tid tror jag problemen skulle vara lösta.
Personligen har jag oerhört svårt att känna sympati för totalt sinnesjuka husvagnspuckon....
Jag vill ej heller att mina skattepengar går till att finansiera deras framfart eller boende.
Skicka packet till vitryssland?