onsdag, september 03, 2008

Regeringen blåste bilägarna igen

Ett av alliansens "vallöften" var att låta trafikförsäkringen betala för sjukvård efter trafikolyckor genom att införa en skatt på trafikförsäkringen.

Aftonbladet 2007-06-07:

"Den 1 juli införs en 32-procentig skatt på trafikförsäkringen för alla motordrivna fordon.
Det innebär rejält höjda premiekostnader – för vissa med flera tusen per år.
Den extra skattesmällen kommer att drabba miljontals svenskar efter semestern.
Lagen om skatt på trafikförsäkringar börjar gälla från den 1 juli i år. I dag, torsdag, klubbas den nya skatten i riksdagen. Det innebär att miljontals bilägare får en extra försäkringsräkning - efter semestern"


En månad senare damp extrafakturorna ner hos fordonsägarna. För min del, liksom för bilägaren i genomsnitt, blev det en extra inbetalning på cirka 700 kronor.

I februari 2008 får vi då läsa i Aftonbladet:

"Förslaget att låta trafikförsäkringen betala för sjukvård efter trafik­olyckor får vänta på att genomföras, möjligen till efter nästa val. Det förklarade socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i går"

Så en skatt som skulle gå till att betala sjukvårdskostnader gick istället rätt ner i Anders Borgs kassakista för att ytterligare öka på budgetöverskottet!
Gnället från alliansen på socialdemokraterna som skattehöjarparti ekar alltmer falskt i skenet av alliansens eget agerande!

Sedan är det frapperande hur fordonsägare alltid ska pungslås. Att bränslet kostar pengar och beskattas är en sak men varför skall det fifflas till med ändrade fordonsskatter(som straffar den bränslesnåla bilen), och som nu, försäkringen för att på ett bedrägligt sätt dra in skattemedel till finansministerns överfulla kassakista?

Jag har aldrig varit någon skattekverulant, jag betalar med glädje skatt för att återgälda allt jag fått av välfärdssamhället, men däremot reagerar jag på det bedrägliga beteendet för att dra in pengar till statskassan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig. Skatter är bra. De måste finnas.

Men kassakistan skall fördelas på ett klokt sätt.

Nu handlar det mer om förskingring.

Anonym sa...

Jag tycker förresten att vi, samtliga fordonsägare, gör ett avdrag i nästa deklaration för den där extraskatten som vi tvingades betala in.

Anonym sa...

Låter bra Bert, men hur är det nu då, om man inte tagit ställning till skatten, genomfördes den då eller är det bara jag som läste dåligt, jag menar, var det bara så att försäkringsbolagen såg till att höja avgiften för att täcka upp för ett kommande skatteavdrag? Är det som ni menar så måste man väl kunna skapa nåt av detta, det finns ju bilorganisationer som hugger på bränslepriset hela tiden, detta vore väl nåt mer konkret för dem att stämma upp i klagosång om!

Anonym sa...

Precis som jag skriver så är skatten införd men "reformen" att försäkringspremien går till sjukvårdskostnader för trafikskadade är lagd på is.

Bert: Du kan ju alltid försöka! Lycka till ;-)

Anonym sa...

Rent ut sagt: Skamligt av regeringen!

Men rent konkret skulle försäkringsbolagen måsta betala tillbaka...

Sen skulle man kunna tillägga att "det skjuts för lite makthavare i Sverige", men det gör jag inte.
Inte ännu...

Knapsu sa...

izac: Jo och nä! Skatten är ju införd så det är ju regeringen som luras. Sedan kan man ju tycka (och det gör man ju) att försäkringsbolagen kunde ge tillbaka lite retroaktivt för allt de har skinnat oss på under åren! :-/

Anonym sa...

izac, din senaste kommentars slut måste jag starkt ta avstånd ifrån, jag hoppas innerligt att det aldrig skall finnas en situation när sånt behövs. Hitler säger nån då, ja, men om vi bara kan låta bli att låta oss luras (svårt, majoriteten gick ju på det sist vi hade val här) så hoppas jag att vi kan fortsätta att verka för demokrati och lyssna på andra mm..