onsdag, november 26, 2008

Vilken besvikelse, Guillou

Just nu har jag börjat läsa Jan Guillous "Men inte om det gäller din dotter". Jag har läst det mesta i bokväg som Guillou har skrivit och jag har gillat det jag läst. Jan Guillou verkar vara en intelligent person med vettiga åsikter som ofta befinner sig på samma planhalva som mina egna. Jag har förstått att han bedriver ett omfattande researcharbete inför sina böcker som innehåller mycket fakta om både det ena och andra. Han verkar vara väl påläst när det kommer till juridiska frågor och just därför blir man så häpen när man läser en så dåligt underbyggd artikel av Jan Guillou i Aftonbladet. Att Guillou har väldigt dålig koll på vad som sker på internet är ju inget som förvånar mig, däremot att han med så usla argument försvarar en lag som han uppenbarligen inte läst på om. För hade Guillou satt sig in i frågan så hade han nog haft en hel del att invända mot juridiken.

Lagförslaget handlar om att privata företag skall få använda tvångsmedel som normalt är förbehållna statens våldsmonopol – för att jaga vanliga människor för en mindre förseelse.

Hur Jan Guillou kan dra sin lans till försvar för Ipred-lagen är för mig en gåta!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Har du läst "chatten" som han var med i hos AB?

Skrämmande arrogant gubbe...

Med många nonsens-svar...

Knapsu sa...

Han sågs ju på resande fot när chatten genomfördes och enligt Aftonbladet deltog han via mobiltelefon, reportrar från AB vidarebefodrade frågorna och skrev in hans svar på chatten. Kanske därför det blev extra usla nonsens-svar. Jag fattar inte vad det tagit åt Guillou!

Anonym sa...

Hybris?