lördag, januari 10, 2009

Halvtidsrapport

Dags för en liten halvtidssummering av vintersportandet, i alla fall det som bedrivs med skridskor och klubba.

Luleå HF har verkligen gett de så kallade experterna en knäpp på näsan i år. Efter de 10 första matcherna hade de flesta räknat ut laget och det spekulerades mest huruvida Luleå skulle klara av en kvalserie. Men i samma stund som Lubos Bartecko trädde in i handlingen förvandlades den fula ankungen till en vacker svan, Luleå blev plötsligt laget som inte kunde förlora och vid juletid var laget för en kort tid i serieledning. Nu har det gått emot i några matcher men att Luleå kommer att spela i slutspelet känns som en självklarhet.

Ett annat av mina favoritlag som trotsat förhandstipsen är Skellefteå AIK som spelat bra genomgående i serien. Hela tiden placerade i toppskiktet av tabellen och stundtals i serieledning. Det kommer även att bli intressant att se vad en nytänd Mikael Renberg kan bidra med fortsättningvis.

När det gäller Asplöven så verkar en plats i kvalet till Allsvenskan inom räckhåll. Även om lagmaskinen har hackat lite grann så är seriesegern i division 1A i praktiken redan klar och Allettan torde heller inte bjuda på alltför stora utmaningar.
Asplöven visar upp en på pappret mycket välmeriterad trupp. Med 14 nya spelare så tar det naturligtvis tid att få till spelet men truppen börjar alltmer forma sig till en effektiv lagmaskin som kommer att göra mycket bra ifrån sig i fortsättningen.
Drömmen om Allsvenskan lever i allra högsta grad!

När det gäller bandy så fortsätter Haparanda-Tornio BK att fullkomligt pulvrisera allt motstånd i Allsvenskan Norra.
Jag sticker ut hakan och påstår att det kommer att spelas elitseriebandy i Haparanda nästa år!


Slutligen så har det idag spelats ishockey på uterink i Haparanda. Ett jippo på Ikano-parkeringen där Luleås landslagsspelare Johan Harju och Linus Omark ställde upp och spelade tillsammans med de barn som anmält sitt intresse.


Kul, och bra att Omark och Harju förstår att vara förebilder för de unga fansen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag reste till Falun och kollade in Bandymatchen. HT var definitivt bäst även om Falun bitvis bjöd på bra motstånd hemma. HT chockstartade med ett mål och ytterligare en målchans den första minuten! Som mest 0-4 och mycket "hawaii-hockey" ett tag och Falun kunde komma tillbaks in i matschen. Vid 4-3 var det nerv men HT gjorde 5-3 som blev slutresultatet. Falun fick en straff i sista minute (95 minuten) men HTs målis tog den!

En klassisk match med Termos och kask! Jag ångrar att jag inte tog kameran med mig!

Anonym sa...

Ni snackar ett språk som jag fattar nada av! :)

"Men det är ju kul att dom håller på!" ;)

Anonym sa...

///MS: Vad tror du, som verkar vara ett bandyfan, blir det elitserien för HT?

iZac: Jag är som fortfarande förundrad att det finns såna som du som är helt ointresserade av lagidrott!
(Inget negativt eller illa ment med det, bara ovant för mig)

Anonym sa...

Elitserien... Med stor sannolikhet! Jag ser fram emot att få gå på Zinken och kolla matcherna istället för att behöva åka till Falun eller Happis.

Bandyfan... Egentligen mer ett Hockeyfan och såg Asplövens alla kvalmatcher här nere i Sthlm förra året!

Anonym sa...

jag är inte så intresserad av annan sport heller, inte ens på tv, förutom skidåkning på egen hand! :-)