tisdag, januari 13, 2009

Äntligen ett inlägg om pellets!

Det var ju det där med saker som man skulle komma ihåg att inte glömma!
Till exempel att man dragit slutsatsen att efter halva eldningssäsongen så bör man rengöra skruven och veckoförrådet i pelletanläggningen för att slippa störningar.
Så i fredags så började fenomenet "misslyckad start" att uppträda på brännaren. "Vikingens" konstruktion där pelleten via fallröret skall ramla ner på rostret kräver att skruven matar fram pelletar till fallröret mycket jämnt för att brännaren skall fungera. När skruven arbetar så maler den ju naturligtvis ner en mindre del av bränslet till spån och när andelen finfraktion i skruven blir för hög så blir matningen ojämn och brännaren tappar lågan på grund av bränslebrist.

Eftersom det jobbades långskift och jag heller inte ville ha alltför mycket pelletar att gräva ur förrådet så "racklade" vi oss fram över helgen (rätt så framgångsrikt, faktiskt) och tog tag i saken på måndag kväll istället.

(Klickbara bilder, som vanligt)

Förrådet nästan tomt, skruven får gå en stund till.


Nu kan man skönja skruven och mycket spån är där som synes, så fram med grovdammsugaren.

Skruven utplockad, en hel del spån som packas och ställer till det där också. Dammsugning även här.

Rent och snyggt! Skruven på plats igen så nu är det bara att fylla upp med pelletar och köra skruven till den skruvat fram en hink, det tar cirkus fyrtiofem minuter.Under tiden passar man ju på att göra ren brännaren och skifta till ett nyputsat roster.


Allt frid och fröjd, nu tickar den på och går till maj månad förhoppningsvis.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Där ser man! Att det är noga med servicen, alltså... :)

Anonym sa...

Japp, slarvar man med förebyggande underhåll så blir det akut med avhjälpande underhåll!

Magnus sa...

Är den väldigt känslig för hur jämn matningen är? Efter att jag har gjort rent min skruv så brukar jag köra den i cirka fem minuter efter att röret är fullt. Jag har en PellX om du undrar.

Knapsu sa...

Det är ju i princip samma brännare, Viking och PellX så den är nog inte känsligare, däremot är jag skeptisk till skruvens konstruktion. En skruv med en mittkärna känns gedignare än en sådan här "degkrok".
Problem med ojämn matning har jag, förutom spån, även kunnat härleda till en hög andel av ovanligt långa pelletar.
Som sagt så skruvar jag fram minst 10 liter pelletar innan jag anser att skruven är "luftad"