lördag, mars 14, 2009

Svenskt Näringsliv får på nöten av finansministern

Jag har alltid hävdat att Svenskt Näringsliv och deras agerande enbart skadar det svenska samhället och dess invånare samt de företag de säger sig företräda.
Att nu till och med en moderat finansminister i form av Anders Borg läxar upp dem efter noter i Ekots lördagsintervju leder förhoppningsvis till att deras roll som opinionsbildare i samhällsdebatten kraftigt förminskas!

Anders Borg i Ekot:

– Om man verkligen vill skada tilltron till näringslivet och marknadsekonomin då ska man som en del företrädare, det tycker jag man även ser hos Svenskt Näringsliv, agera som att man är ett särintresse för väldigt rika personer, sa Anders Borg.

– När jag nu tittar på arbetsrättens regler i Sverige då kan jag notera att här kan man säga upp 30-40 procent av personalen på sex-nio månader i Sverige. Vi har en av Europas mest flexibla arbetsmarknader. Det känns inte aktuellt att man i ett sådant läge skulle ta upp en diskussion om arbetsrätten. Och när de då gör det så tycker jag att det känns lite tondövt


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och regeringen med centerpartiets skrik-Maud i spetsen höjde bonusarna för chefer i statliga bolag. Och nu låtsas finansministern som att han alltid tyckt att bonusar inte ska få finnas och skrik-Maud har gått och gömt sig.
Populism, populism och åter populism.

/Meikäläinen

Knapsu sa...

Hela alliansgänget står visst med fingret i luften varje dag och känner hur vindarna blåser!