fredag, maj 15, 2009

Därför kommer jag inte att rösta på Piratpartiet

I ett svagt ögonblick lovade jag visst att komma med ett inlägg för att förklara varför jag inte kommer att rösta på Piratpartiet trots att jag anser att de för en mycket viktig kamp.

Piratpartiet avfärdas av många som ett enfrågeparti bestående av ett gäng fildelare som bara vill fortsätta att gratis ladda ner film och musik via internet. Faktum är ju att partiet driver mycket viktiga frågor som handlar om demokratiska och medborgerliga rättigheter och friheter.
Jag har tidigare skrivit om hur politikerna stiftar allt fler lagar som kränker våra medborgerliga rättigheter och just därför blir det allt viktigare att rösta fram ett alternativ till alla ja-sägare som sitter och bara sväljer alla stekta sparvar som råkar flyga förbi dem.

Men det finns andra partier som har samma ståndpunkt som Piratpartiet i dessa frågor och dessutom har en övergripande ideologi. Partier som arbetar emot integritetskränkningar i EU- och svensk lagstiftning och röstade emot FRA-lagen och IPRED-lagstiftningen.
Partier som har egna ståndpunkter i viktiga frågor som exempelvis fackliga rättigheter, jämställdhet och ekonomisk jämlikhet.

När det gäller riksdagsvalet nästa år så har det inte varit någon tvekan för min del. Den borgerliga alliansregeringen för en politik som är skadlig för landet och dess medborgare och bör förpassas till historiens avskrädeshög med det snaraste. Eftersom Piratpartiet inte tar "ställning i höger/vänster-frågor, eller andra frågor som ligger utanför vårt principprogram. Vi är beredda att stödja såväl en socialdemokratisk som en borgerlig regering" så går de naturligtvis bort för den som, liksom jag, vill bli av med sittande regering.

Vad gäller valet till EU-parlamentet så var jag ett tag inne på att rösta på Piratpartiet för det behövs något parti som stör och rör om i den grytan, men som det ser ut så kommer piraterna att ingå i den liberala gruppen med bland andra Centern och Folkpartiet.

Ledande företrädare inom Piratpartiet har ju ett förflutet inom såväl Moderaterna som Folkpartiet och kan väl antas ha liberala åsikter, vilket i min bok blir ett stort minus.

I EU-valet kommer min röst därför inte gå till någon ur Piratpartiet utan istället till någon EU-skeptisk kandidat på vänsterflanken.

Varför en EU-skeptiker? Ja, om jag säger så här: Vem driver utvecklingen mot ett bättre EU? Den glade ja-sägaren som tycker att EU är så fint och bra, eller den kritiske som vill förändra EU?

Tyvärr Piratpartiet, ni får inte min röst! Men jag uppmanar alla som i senaste valet röstade på något av allianspartierna och blivit svikna av Reinfeldts "Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration" eller känner sig förda bakom ljuset av clownen Federleys grinande i riksdagen att rösta på Piratpartiet istället! Om ni nu inte känner för att ta steget hela vägen till vänster förstås!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Amelia, tvåan, har goda chanser att komma in och hon är faktiskt rätt vänster.

iZac sa...

Jag sa ju att det skulle bli ett genomtänkt inlägg! :)

Och sant är ju att en röst på PP i rksdagsvalet nästa år är en risk att den går till sittande regering...

Och vad det gäller riksdagsvalet är jag inte helt hundra ännu på rösten, men till kommande EU-val är lappen vald! :)

Om jag väljer att kryssa någon vet jag dock inte... Ännu.

Knapsu sa...

iZac: Kanske den där Amelia kan vara något?
Annars påminner jag igen om att Vänsterpartiet röstar precis som Piratpartiet när det gäller alla dessa försök att strypa internet och demokratin!

Anonym sa...

Läste för en liten stund sen att Piratpartiet väljer den Gröna Gruppen i parlamentet. Jag tycker det är bra. Jag hoppas att de andra partierna äntligen fattar att det är inte fildelning det handlar om.

Jag vill inte bli övervakad

http://www.piratpartiet.se/nyheter/piratpartiet_valjer_den_grona_gruppen_i_eu_parlamentet

Knapsu sa...

Det låter väl bra, tror jag...
Sedan om PP kan påverka något...