tisdag, maj 12, 2009

Flest Piratpartister

Dags att kommentera utfallet av min lilla undersökning av hur läsare av denna blogg kommer att rösta i riksdagsvalet. Till att börja med så klantade jag ju till det så att något alternativ för den som inte riktigt bestämt sig fanns inte att välja.
Sedan är ju en sån här undersökning ingen indikator på hur valet i verkligheten kommer att sluta, utan den visar ju bara hur några av denna bloggs läsare kommer att rösta.
Utfallet beror ju även till stor del på vad man bloggar om under tiden undersökningen är igång, man kan ju med ämnestaggar locka hit nya läsare med olika sympatier. Exempelvis om jag hade skrivit om Sverigedemokratiska bloggares tankevurpor när de som själva är invandrade från andra länder vill bekämpa något de kallar "multikulti" och som de påstår hotar vad deras (invandrade) fäder byggt upp. Detta vill de bekämpa genom att kasta ut invandrare (sina mammor och pappor?)!!
Då hade fler SD-sympatisörer kanske hittat hit och röstat.


För att nu kommentera resultatet så är det ju glädjande att Folkpartiet och Kristdemokraterna inte fått en enda röst, det får gärna avspegla sig i valet 2010.

Arbetarfientliga Centerpartiet och invandrarfientliga Sverigedemokraterna får 7% vardera.

Vänsterpartiet, trodde jag skulle få fler röster, hamnar på 10%.

Socialdemokraterna och Moderaterna hamnar på 17 respektive 12% av rösterna, ganska väntat men sedan kommer det som ändå blev en liten överraskning för mig: Piratpartiet. Hela 36% av er kommer att rösta på Piratpartiet i nästa riksdagsval!

Av det kan man väl i alla fall konstatera att Piratpartiet är stora i bloggosfären i alla fall.

Nu skall jag dra ut i skogen ett par dagar, men när jag kommer tillbaka så hoppas jag kunna få ihop ett inlägg om varför jag INTE kommer att rösta på Piratpartiet trots den viktiga kamp de för.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja som du antyder är det nog en snedvridning i bloggosfären till piraternas fördel.

iZac sa...

Och att "den där bloggen" (minns inte vilken...) tipsade om din omröstning... :)

Men vi får anta att det blir ett, som vanligt, genomtänkt inlägg och vi väntar med spänning!

Bert sa...

Usch ja, iZac. Tänk den som ädnå gjorde genomtänkta blogginlägg. ;-)

Bert sa...

Man kan ju inte ens stava till "ändå".