torsdag, maj 21, 2009

Krigsopera, gruvor och båtar. Några surftips

Nere vid älvstranden har det lite smått börjat hända saker. Det är arbetet med krigsoperan som nu kommit till skeendet att börja ställa i ordning spelplatsen.

Det skall alltså uppföras en operaföreställning nere på strandplanen. Krigsoperan/Sotaoopera som spelas 26/6 - 12/7 handlar förstås om 1809 då "tsarens röda streck" delade upp Tornedalen i att tillhöra två olika länder.

Läs mera på Krigsoperan.se

I helgen skakade det ordentligt i Malmberget/Gällivare när en hängvägg i en av malmkropparna blockade upp. Ett skalv som uppmättes till 2.7 på Richterskalan var troligen det största hittills i Malmberget.
LKAB - Framtid finns mycket intressant läsning om malmbrytningen i Kiruna och Malmberget med bilder och illustrationer på hur malmen ligger, deformationer och vad som ska hända i framtiden. Rekommenderas!


Igår, vid fotograferandet av Drogdenbank, träffade jag på en annan nördig typ! Hans, och andras alster hittar ni på shipspotting.info. Fina bilder för den intresserade.

Själv har jag börjat lägga ut bilder på Vesseltracker. Verkar inte gå att söka på användarnamn utan att vara inloggad så den som är intresserad av mina bilder får väl ta fram sina detektivkunskaper och leta sig fram. Ledtrådar finns ju här på bloggen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nörd, kanske det :-) Ladda gärna upp bilder du också.

Kul blogg du har

/nörden

Knapsu sa...

Observera formuleringen "en annan nördig typ" det innebär ju att jag är inkluderad. :-)

Vi får se hur det blir med det. Kanske någon som du missar kan bli aktuell men annars tror jag att jag nöjer mig med Vesseltrackers community.