onsdag, juni 24, 2009

Klart och betalt

Sedan ett antal år så har jag varit fastighetsägare i två av Norrbottens kommuner, Haparanda och Kalix. Nu kan jag meddela att imperiet spridit sig till ytterligare en norrbottenskommun.
Dagens snabbtripp till "The Mining Capitol of Europe" resulterade nämligen i en avslutad fastighetsaffär så nu är man ägare av en bostadsrätt i centrala Gällivare också.
Anledningen är ju äldsta dotterns skolgång i Gällivare och den stora bostadsbristen som råder i kommunen.En bostadsbrist som gör det närmast hopplöst att komma ifråga för en hyreslägenhet och där ockerhyror utkrävs för rumsuthyrning i privata boenden. Bostadsbristen beror ju delvis på överhettningen på bostadsmarknaden som en effekt av gruvbolagens mångmiljardinvesteringar i kommunen, delvis på flykten från det närliggande dilemmat Malmberget ("Malmen måste brytas för att samhället ska ska kunna leva, och samhället måste rivas för att malmen ska kunna brytas") där samhället bokstavligt talat håller på att försvinna ner i underjorden.

Hur som helst, ett ok har lyfts från mina axlar. Ett ok, som har tagit mycket tid och kraft i anspråk under våren som ägnats åt ett febrilt jagande efter en bostad.
Här passar en parafras, mera sann också, på Göran Perssons uttalande bra in:

"Den som är satt i skuld är fri"

Den som finner uttalandet obegripligt kan ju försöka föreställa sig hur det är att tvingas bo bland kackerlackor för att banken inte vill låna ut pengar till bostadsköp.

(Jag har ju lärt mig att somliga läser bloggar som f-n läser Bibeln, så jag får väl förtydliga att ingen jag känner har bott med kackerlackor!Ej heller har jag haft några problem med banker, tvärtom)


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

iZac sa...

"Knapsubacken, fastighetsförvaltning i både när och fjärran!" :)

Knapsu sa...

Ja, huvva vad man drar på sig!!

Anonym sa...

Haaa, haaa det var så underbart. Det är sant, en del läser inlägg som fan läser Bibeln.
Så det var nog tur; att du förtydligade och la fram allt exakt på milligrammet i invägt.

Var alla nu kan gå vidare åt var sitt håll, och andas ut i tacksamt.

Fast jag hamna här av en slump, så säger det här med "glimten" i ögat. Plus att det är väl nu
man ska förklara sig, med vilken glimt osv.
Vilket jag inte tänker göra för jag är en elak person :)

mvh/gebitta