onsdag, juli 29, 2009

Från en grävmaskin är steget inte långt till mårdhund

Det är alltid lika intressant att se vad som uppenbarar sig när man gräver en grop.


"Den som gräver en grop åt andra, faller ofta själv däri" heter det ju, så man kan ju undra hur ofta en grävmaskinist brukar trilla ner?


Från grävning till grävling. Det synes mig som att grävlingspopulationen har ökat här i utkanten av dess utbredningsområde.


Den här grävlingshonans liv fick ett abrupt slut på E4:an vid Säivis.

Anledningen till att jag stannade och kollade in den var att jag trodde (och hoppades) att det skulle visa sig vara en mårdhund. Men det var det ju tyvärr inte.

Förresten, varför inför man inte en rejäl skottpeng på mårdhund?

Läs mera om mårdhunden och varför den måste hindras att etablera sig i landet.
(pdf)

Läs även Boris Ersson i Kuriren om hur fågellivet i skärgården tystnat efter mårdhundens härjningar.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Grävmaskinister ramlar inte ner i gropen, däremot gör de gärna en grop där de muntert fnissande gräver av stora kablar och stoppar teletrafiken i halva Götaland exempelvis.

Jag kollade i min bok om däggdjur i Europa, och där sägs att mårdhunden är nattaktiv och bland annat äter gnagare. Med tanke på den råttinvasion vi verkar ha i Stockholm kanske man skulle kunna sätta in några nattpatruller av mårdhundar som decimerar gnagarbeståndet?

Anonym sa...

Tyvärr så gillar Mårdhunden annat också. Det blir skottpengar på den när den når mälardalen

Bert sa...

Visste faktiskt inte att vi hade grävling i Norrbotten. Har aldrig stött på någon i hela mitt liv.

Å andra sidan har jag aldrig sett en levande grävling överhuvudtaget någonstans i landet. Bara trafikdödade.
---

Och mårdhunden ska bort. Den är ett utmärkt exempel på människans dumhet.

Tyvärr finns ingen bot för den sjukdomen. Men symptomen kostar pengar att bli av med. Om och om igen.

knapsu sa...

Björn: Sätta in ett gäng nattpatruller i Norrbotten som skjuter mårdhund skulle jag nog prioritera!

Anonym: Du kan nog ha rätt, och då är det ju redan försent!

Bert: Har heller aldrig sett en levande grävling i vår natur. Som du säger så brukar man ju se dessa trafikdödade söderut och inte här, men förra året kördes en ihjäl strax utanför Haparanda och nu denna.
Paradoxalt nog så får man som djurvän ända hävda att vissa djur ska bort, mårdhunden skall inte få finnas här!