torsdag, september 17, 2009

Ny konst i staden

Haparanda Stad avsatte tidigare i år en summa pengar till offentlig utsmyckning i form av konstverk. Nu börjar det så smått att synas runt om i staden.
De här duvorna finns att beskåda nere vid älvstranden. Namn på verket eller konstnären bakom har jag inte den blekaste aning om, information på kommunens hemsida hittar jag inte heller.

Fler konstverk dyker nog upp här så småningom när jag hittat dem, en tur till Marielund borde nog ge utdelning.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Finns det levande duvor i Haparanda, eller är det för långt norrut för dem?

Knapsu sa...

Här har alltid funnits gott om duvor av alla de sorter.

Jocke sa...

Nä dom jävla duvorna fryser till is och ställs ut som konstverk i den lilla storstaden..

Riktigt vettigt sätt att bränna upp dessa kära skattepengar.. eller så inte..

Björn Nilsson sa...

Sorry, jag borde naturligtvis ha konsulterat den Heliga Skrift (= Lars Jonssons fågelbok) innan jag frågade. Det framgår där att ringduvan finns långt upp i Tornedalen och skogsduvans utbredningsområde går långt upp längs kusten - kanske ända till Haparanda? Och har ni de arterna däruppe så lär väl stadsduvor finnas in stan också.

Men på andra sidan Norrbottens län, uppe vid Torne träsk, har jag aldrig sett någon duva vad jag kan påminna mig!