torsdag, januari 21, 2010

I kameratankar

Det är dags att införskaffa sig en ny digitalkamera och nu har jag lite huvudbry vad valet skall falla på. Denna långzoomkamera från Panasonic för cirka 4000 kronor är ett alternativ.

Det andra alternativet är en systemkamera och då utrustad med ett 18-200mm f/3.5-5.6 objektiv. Eftersom jag gärna vill ha möjligheten att filma också så blir det ett betydligt större ingrepp i börsen med systemkameran.

Vad välja?

Råd och synpunkter emottages tacksamt!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

9 kommentarer:

iZac sa...

"Hur djup är en grop?" är en annan fråga som är svår att vara på... ;)

Rent ekonomiskt skulle jag nog gå på Panasonicen, då mellanskillanden till en "systmefilmare" är som sagt lite väl stor.

Men å andra sidan skulle man inte veta säkert hur man skulle göra...

Oj vad du blev hjälpt av denna kommentar! :)

Bert sa...

Satsa på Lumixen du. Jag vill inte ha konkurrens! Haha!

Nej skämt åsido. Suverän optik. Den är bra. Jag har hört mycket gott om den.

Själv använder jag förstås en väldigt liten, liten, liten kompakt. Bara för att den kan hänga med överallt, vilket är ett krav för mig.

Systemkamera - Visst! Men då bör man tänka två steg till. Minst. Själv använder jag Olympus, vilket inte är något som snobbarna tycker är något att hänga i julgranen. (Det ska vara Nikon och Canon, om man är en riktigt fotograf, enligt dem.) Jag tycker Olympusen är bra. Men jag ser en begränsning, vilket gäller alla systemkameror. Ekonomin. Man vill ha mer och mer och mer. Att ha bara en systemkamera är inget alternativ.

Lumix är ett proffsigt mellanting. Jag tror du blir nöjd med den.

Kråksimuleraren sa...

Om du köper Panasonicen, så kom ihåg att den fungerar bäst och snabbast med HC6 kort, en liten symbol på kortet med en siffra innanför ett C (minns inte hur H:et kom dit)De lagrar snabbare på minneskortet, ett 8Gb kort är inte dumt. Alexander köpte ju denna, han är nöjd med den, bländskyddet är pillrigt att få dit och har ingen fast vinkel utan man skruvar dit en adapterring och sedan skyddet på ringen med en liten skruv i ena kanten. Annars kan du ju se lite filmer tagna med den på hans Youtube sida, du vet bm1113, han filmade när Ambulanshelikoptern startade i mörkret ute på FO-stabsområdet häromdagen. Det blir ljusa vertikala streck i bilden av kraftigt ljus från strålkastare och liknande, varför vet jag inte men det har väl med uppbyggnaden av ljuscellen att göra. Han köpte även Adobe Photoshop 8 och Adobe Premiere 8 i sampack hos Dustin för runt 1400 kronor, då han inte hade nåt vettigt program för RAW filer mm. Det följer med en del enkla versioner av program på engelska med kameran, men en Svensk Adobe produkt underlättar ju för honom!

Knapsu sa...

Nä iZac, det där duger inte! :-)
Jag vill ju ha en synpunkt på objektivet. Man vill ju helst ha ett någorlunda allround objektiv så man slipper ha med sig flera, så vad tror du om ett 18-200mm f/3.5-5.6 objektiv? Hur användbart är det?
Förslag på annan optik?

Bert: Jag antar att du menar att man ska ha en "lillkamera" som extra, isåfall så finns det redan.

Kråksimuleraren: Tack för synpunkter. Ska kolla in hans filmer!

Ös på med synpunkter bara!
Det ekonomiska tar jag ställning till sedan.
(Nä jag är inte rik som ett troll men jag vill inte låta priser hålla undan synpunkter som annars kanske skulle komma fram)

Kråksimuleraren sa...

En fördel med Panasonicen är att det går att zooma samtidigt som man filmar, det har han inte kunnat med tidigare superzoomare!

iZac sa...

Ett 18-200 är mycket användbart på en systemare då det ofta motsvarar 27-300 mm i 35 mm's format.
Jag skulle gärna ha ett dylikt om ljusstyrkan vore acceptabel och priset lämpligt. :)

Anonym sa...

Hej ja nog är då jag nöjd med FZ38an har ju även sen något år tillbaka föregångaren Lumix FZ7 och den har då gott klanderfritt och räkneverket har paserat 40 000 bilder/filmer trots att den varit i alla dåliga miljöer damm , snöstorm,och i -25 30 grader

vet inte om det går att skicka en länk här men stälde frågan på ett av forumen jag är aktiv på och kan nog vara läsvärda saker ;)
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=14477

sen som Kråkan sa har fått upp några filmer tagna med den men tyvärr har det varit så stilla nu men tex filmen på Helikoptern och filmen på isbrytaren ALE är filmad med nya med

se även på tugboatlars sida på isbrytaren Ymer tog några bilder i mörkret där med ;)

dock har jag inte kunnat testa den nog mycket för att få in de rätta instälningarna men blir bätre eftersom

men rekomenderar den varmt du kan fota föremål som är allt från någon cm ifrån kameran till någon km bort

en annan anledning till att jag köpte Adobe Premiere 8
är att kunna redigera utan att tappa HD kvaliteten och de jag körde med tidigare Movimaker lyckades inte behålla 16/9 kvaliteten utan bara 4/3 eller 5/4 och de gick inte att få rätt format se Nyårsraketerna från Haparanda de är ochså filmat med nya kameran samt casion

men lycka till
MVH Alexander

Knapsu sa...

iZac: f3,5 är väl ganska hyfsat ändå?

Alexander: Tack! Ska kolla in dina bilder på Ymer vid tillfälle!

iZac sa...

Jo, men det är ju inte över hela skalan utan du har 5,6 i de högre brännvidderna.
Men det är inte dåligt då det ju funkar för oss flesta konsumenter! :)