onsdag, mars 16, 2011

"I som här inträden låten principerna falla"

Den före detta ledarskribenten på SvD Maria Abrahamsson sitter numera som riksdagsledamot för moderaterna i Civilutskottet. I spalten "Om mig" på hennes blogg kan vi läsa bl.a detta:

"..de som föraktfullt talar om knapptryckande men maktlösa riksdagspolitiker vet nog inte riktigt vad de talar om. Det finns hur många sätt som helst för en kunnig och engagerad riksdagsledamot att påverka den politiska agendan och få reellt inflytande....
...Regeringens bedrövliga hantering av FRA-lagen under förra mandatperioden hade jag som ledarskribent ingen möjlighet att påverka, bara kommentera. Om jag hade suttit i riksdagen då hade jag haft en hyfsad chans att lägga krokben för och i bäst fall stoppa det integritetskränkande lagförslaget.... ...Just integritets- och rättssäkerhetsfrågor måste en borgerlig regering känna ett särskilt ansvar för. På den punkten lämnade alliansregeringen under förra mandatperioden en del övrigt att önska. Där har ni i ett nötskal sva
ret på varför jag gav mig in i det här. Rättsstaten är värd att försvaras, det ska jag se till!"

Idag kommer Maria Abrahamsson att rösta ja till datalagringsdirektivet, därför att "allt annat är populism"

Tydligen så blir man både princip- och ryggradslös när man får sin bänk i riksdagshuset.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Ladyintuitionstardust sa...

Hrm, att vända kappan efter vinden... Nämnde någon populism;) host host!

Knapsu sa...

Sverige måste ha världens fegaste riksdagsledamoter.