torsdag, juni 02, 2011

Hamilton ute och cyklar om Vattenfall

Riksdagsledamoten Carl B Hamilton tycker att Vattenfall ska stämma tyska staten efter beslutet att avveckla kärnkraften:

"– Jag tycker att det är fullständigt självklart att Vattenfall ska stämma för att få ersättning för de här två reaktorerna....
...Därför att den tyska regeringen fattar ett beslut som innebär att tillgångar som Vattenfall har, och förväntad lönsamhet, helt plötsligt blir värdelösa"


Själv tycker jag att politiker bör läsa på innan de tycker till om saker och ting.

Som jag skrev i mitt inlägg i måndags så stod det klart redan 2001 när Vattenfall köpte kraftverken att båda verken snart skulle stängas och att nedläggningen av Bruns­büttel skulle ske redan 2009.

Vattenfall gick alltså in i denna affär med öppna ögon och med förhoppningen att den tyska energipolitiken skulle göra något av en u-sväng. Tyvärr så kom Fukushima att förvandla den förväntade u-svängen till en 360 graders sväng och beslut om avveckling av kärnkraften.

Vattenfall borde inte ha något "case" här, men det skulle ändå inte förvåna om den tyska staten kommer att ersätta de privata bolagen som äger kärnkraftverken som läggs ned.

Har för mig att det brukar gå till på det viset. Nationalstaterna har ju nuförtiden alltmer reducerats till att bli ett verktyg för de privata företagen att maximera sina vinster ytterligare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: