onsdag, december 28, 2011

Nu gäller det att komma ikapp. Igen

Sådär, då var min lilla(oplanerade) paus från allt vad internet heter över. Ärligt talat så har jag faktiskt nyttjat internet lite grann sen senaste bloggposten, men bara för att hålla kontakt med arvtagerskan d.ä och hålla mig uppdaterad om hennes göranden och låtanden borta i Australien.

Så nu gäller det att komma ikapp!

Det har fattats en del, i mitt tycke, dåliga och/eller åtminstone tveksamt demokratiskt riktiga beslut i Haparanda under december månad. Ett som jag var emot var det mer eller mindre kuppartade beslutet att Asplöven HC skall byta namn till Haparanda-Tornio Hockey. Det rapporteras om ett fulspel där spelare övertalats att närvara och rösta för förslaget med ett förtäckt hot angående deras löner.
Visst, föreningen får ett rejält större årligt bidrag från Haparanda-Tornio men samtidigt kastar man bort det etablerade varumärket som Asplöven ändå är inom ishockeyn.

Ett annat beslut som jag opponerar emot är ett som fattades i stadens kommunfullmäktige. Det gamla vattentornet skall säljas och bli till lägenheter, detta genom att komplettera det befintliga tornet med ett högre och fyrkantigt systertorn.

Hur det är tänkt att se ut kan ses här.


När det gäller byggnader så har vi ju ett veritabelt "lustiga huset" i Rustas lokaler nuförtiden. Dåliga markförhållanden och en bottenplatta som inte står på pålar har lett till att golvet inne på Rusta går i vågor.

Den som aldrig varit berusad kan ta en sväng på denna affär och helt nykter uppleva den yrsel en rejäl lördagsfylla kan ge.


Mindre lustigt för ens portmonnä är ju att Finland vid årskiftet höjer skatten på diesel rejält, 13 cent är ju en riktig chockhöjning, så nu får man ta och räkna på i vilket land man ska tanka nästa år.

Lite lustigt kan tyckas att finnarna stavar "cent" med s.

Just nu hinns här inte skrivas mer, istället iväg för att prova en nyöppnad indisk restaurang i tvillingstaden.

Over and out!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Att göra något av gamla vattentornet, kanske som ett tvillingtorn som på bilden, tyder på nya fräscha ideer och modernisering samtidigt som det gamla bevaras. Är du inte lite nostalgisk bakåtsträvare nu, Knapsu?

/Meikäläinen

Bert sa...

Jag såg den där idéen om vattentornet i någon av länstidningarna och rös. Så fult det skulle bli att bygga till en "skrapa" vid sidan om. Finns det någon som kan stoppa denna vandalism?

Knapsu sa...

Nostalgisk ja! Men någon bakåtsträvare är jag inte.
Jag vill att denna historiskt viktiga byggnad, tillika ett landmärke för staden, bör få stå kvar i så nära originalutförande som möjligt. Om möjligt bör det göras tillgängligt för allmänheten t.ex som något sorts museum och/eller cafe/restaurang.

Vid en ombyggnad till exklusiva lägenheter blir det endast de boende som får tillgång till detta torn.

Dessutom tycker jag att det blir fult, men smaken är ju som baken, andra tycker annat.

Bert: Jodå, det finns personer som agerar i frågan.
Faktum är att jag är en av dem.

Anonym sa...

Nåja, jag har inte tänkt gå i polemik desto mer om vattentornet. Jag bor ju inte i Hpda och förresten ville jag bara skoja lite ;-)

/Meikäläinen

knapsu sa...

Här får man både skoja och ha åsikter tvärsemot mina, det blir som mera givande då. Ibland kanske man till och med kan få mig att ändra åsikt, jag är ju inte som han Fredrik.
:-)