lördag, april 14, 2012

Bilder från snöchocks-katastrofen

Det trumpetas ut i media om "snökaos" och om att "snöchock skapar kaos på vägarna" i Stockholm.
10.000 hushåll i Stockholms län är utan ström. Lokaltrafiken i Stockholm har problem på grund av vädret. På flera håll i länet har busstrafik försenats, ställts in eller fått omlagda körvägar på grund av vädret. Roslagsbanan ersätts med buss på vissa sträckor på grund av strömavbrott och Saltsjöbanan står helt still och ersätts av bussar.

Norrmalmspolisen rapporterar på Twitter att vädret tvingat dem att byta till fyrhjulsdrivet.

Sedan klockan 05 igår har 29 trafikolyckor inträffat runt om i Stockholm.

Några bilder från katastrofområdet:





Men här uppe i Norrbotten är vi så tröga att vi, trots att snön vräker ner ännu mera här, inte förstår att vi upplever en katastrof, utan vi fortsätter bara leva och verka som vanligt och bryr oss inte nämnvärt om saken.

Vi är väl inte lika smarta som de i huvudstaden.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

5 kommentarer:

martin sa...

*Asgarv* Har ju själv bott i Norrbotten, så jag vet vad du talar om.

Bor numera i Stockholm men har som tur är spenderat tiden i Västernorrland. Så jag undvek att bli offer för dödssnön på bilderna ovan.

I Stockholm blir de alltid förvånade att det snöar varje gång. Det är vädrets fel att det blir kaos, det har inget med inkompetenta landstingspolitiker att göra.

Björn Nilsson sa...

När jag var ung klarade man av det här genom att vid snöfall skicka ut en armé av människor med spadar, spett, sand och annat. Jag antar att dessa har pensionerats utan ersättning. Stockholm förändras, och inte alltid till det bättre ...

martin sa...

Björn,
sedan dess har vi uppfunnit traktorn. :)
Problemet är att de inte anställde någon att köra den. Jag saknar norrbotten, flera decimeter snö faller under natten, när jag går till skolan på morgonen, gör jag det i lågskor på en fin plan vit väg.

Blir extra irriterande att bo i Stockholm när man sett hur det kan skötas riktigt.

Knapsu sa...

Full förståelse för att Stockholm inte har beredskap för en riktig Norrbottensvinter, men nog borde väl både myndigheter och befolkning lärt sig något lite efter förra vintern?

Men egentligen är det ju medias skriverier som jag häcklar.

Björn Nilsson sa...

Tja, vad man lär sig av historien är väl att man inte lär sig av historien.