måndag, april 15, 2013

En sann historia

Den lille gossen kom till sin far och berättade: 
 -Pappa. Vi skall skriva en hemuppsats till skolan och förklara vad som menas med politik. Kan du förklara det lite för mig? 
-Javisst min son. Det är ganska enkelt. Vi kan ta vårt hem som exempel. Jag är löntagaren så vi kan kalla mig regeringen. Din mamma är pengaförvaltaren så hon kan liknas vid riksdagen. Vi tar båda hand om dig och dina intressen, så du blir således folket. Hushållerskan är då arbetarklassen och din nyfödde bror representerar framtiden. Förstår du? 
-Nja, jag vet inte riktigt, men jag skall fundera på det lite grann så klarnar det nog, svarade sonen. 

På natten vaknade han av att hans lillebror skrek. Givetvis gick han för att se vad som stod på, och upptäckte då att brodern hade fyllt blöjan riktigt ordentligt. Han gick till sina föräldrars rum och hittade modern försjunken i djup sömn.
Då gick han till hushållerskans rum och fick genom nyckelhålet se sin far i säng med husan. Ingen av dem i rummet hörde hans försiktiga knackningar på dörren. Sonen återvände till sitt rum och gick till sängs. Morgonen därpå sa han till sin far:
-Pappa nu tror jag att jag förstår vad politik är.
-Bra, min son. Förklara det då med dina egna ord.
-Okej. Medan regeringen drar över arbetarklassen sover riksdagen. Folket ignoreras helt och det luktar skit om framtiden...





Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: