onsdag, oktober 02, 2013

Ur Den Onådiga Luntan: "FAS3 som vinstmaximering"

"Kliver snart in i Fas3, bävar inför den dagen.
Känslan av att helt plötsligt duga bara för att jag inbringar anordnaren pengar. Vart tog min värdighet vägen? Söker arbete efter arbete men inget napp ännu. 
Var till en livs medelsbutik och frågade om praktik, jag var så välkommen. Min fråga var då om praktik kan leda till ett reguljärt avlönat arbete hos dom? Svaret blev: Nej, vi tar bara in praktikanter och söker Fas3 folk, vi vill ha så lite anställd personal som möjligt för det ger största vinsten.
Visst, det var ett rakt och ärligt svar, men var det verkligen så det var meningen att det skulle bli?

Det vart ingen praktik för mig där för där går gränsen. Påtalade även detta för min handläggare på JUG (program inom AF) hon tyckte att de var kanske lite klumpiga i sitt svar...
Klumpiga? Näe, det var inte klumpigt, det var ärligt. Men praktikanter fortsätter AF att skicka dit likförbannat!"


Den 19 februari överlämnades till socialförsäkringsutredningen över 70 berättelser från de verkliga experterna på det svenska socialförsäkringssystemet.
Författarna är de som sett sina liv förstöras, inte bara på grund av en olycka eller sjukdom, utan på grund av att samhället dragit in allt stöd till försörjningen.

Ovanstående text är en av dessa berättelser.

Den Onådiga Luntan är ett upprörande dokument som säger allt om vart vårt samhälle är på väg.

Radioteatern har gjort ett urval av breven och sammanställt dem för radio, lyssna på "Utförsäkrad - berättelser från Sverige 2013" och förfäras!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: