lördag, augusti 02, 2014

Cocktail mitt på blanka eftermiddagen

Som ett led i sin granskande journalistik har ledarredaktionen på den bidragsberoende tidningen SvD suttit och druckit cocktail mitt på blanka eftermiddagen. Enjoy Bellini heter den - för svenska marknaden skräddarsydda - vinbaserade aromatiserade drycken som redaktionen avnjöt väl kyld mitt i värmeböljan.

Cocktail mitt på blanka eftermiddagen.

Drycken - som en vinsajt bedömer "kommer bli succé på studentflaken" - föll inte Per Gudmundson i smaken utan han beklagar denna "svennefiering av ädla drycker" och ondgör sig över det svenska alkoholmonopolet och Systembolaget.
Gudmundson - som väl får betecknas som en som oftast hyllar "marknaden" snarare än kritiserar densamma - kritiserar alltså Systembolaget för att agera marknadsmässigt och förse de svenska konsumenterna med den produkt de efterfrågar!

Den fria marknadens hävdare Gudmundson verkar också tycka att marknaden i form av "den ovetande svenska publiken" behöver utbildas (vem sa kommunism?!) i att dricka finare drycker än de gör idag och att Systemets monopol leder till lägre kvalité för konsumenterna.

Redan rubriken "Systembolaget eller kvalité" visar att Gudmundson egentligen är en fullblodskommunist som vill tvinga medborgarna, eller "svennarna" som Gudmundson föredrar att kalla oss, att välja ICA eller COOP:s "bästsäljande kvalitetsvin" för 79 kr framför Systembolagets hundratals bättre och dyrare viner.

Att Per Gudmundson numera skriver nyliberalt inriktade ledarartiklar på den bidragsberoende högertidningen SvD döljer inte det faktum att han i sitt tänkande fortfarande är kvar i den avgrundskommunism som brukar kallas rödvinsvänstern.

Trots att han sitter i fina kontoret och dricker cocktails mitt på blanka eftermiddagen innan han skriver sin ledarspalt.

Cocktail mitt på blanka eftermiddagen som sagt.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: