tisdag, oktober 27, 2015

Jupiter, Mars och Venus

Oktober har varit en bra månad för den som gillar att studera himlavalvet. Den som har varit uppe tidigt på morgonen har kunnat skåda fyra av grannarna i vårt solsystem: Merkurius, Jupiter, Mars och Venus.

En ett par veckor gammal bild tagen i all hast på väg till jobbet vid fem-tiden på morgonen


Klart lysande Venus mitt i bilden, klockan 8 nere till vänster Jupiter som i sin tur har svagt rödaktiga Mars snett uppe till höger. Tyvärr var inte horisonten fri nog för att Merkurius skulle synas.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

5 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Och jag har tydligen tolkat himlen helt fel. Jag har Jupiter ovanför och lite snett till höger om Venus. De där nere till vänster har jag aldrig upptäckt. Undrar vilken det är som jag ser.

Hur har du tagit den där bilden "i all hast på väg till jobbet"?

Knapsu sa...

Beror nog på när observationen sker. Himlen, och planeternas inbördes läge förändras ju. Sedan kan jag ju ha feltolkat men jag tror inte det.

"I all hast" innebar att jag hade kameran med stativ och fjärren med i bilen och bara stannade till vid vägkanten någon minut och tog några bilder.

Kråksimuleraren sa...

Venus har nu "kört om" både Jupiter och Mars, Mars ligger nu mycket när Venus vid klockan 11 och Jupiter längre bort klockan 13. Venus har ju "innerbana":) Men vad har du för konstig verifiering där jag gång på gång skulle märka upp vissa bilder, svårt via mobilens webläsare då man fick scrolla för att se alla bilder, efter fjärde omgången frågor gav jag upp!

Knapsu sa...

Förstår inte riktigt din frågeställning Kråksimulerare, men mobilen har man ju för att ringa samtal med. Internet utforskar man bäst med en större apparatur, och då helst en vanlig persondator.
:-)

Kråksimuleraren sa...

Testat igen och man får klicka i bilder med vissa saker i det oändliga om man kör via mobilens webläsare, med andra ord, gören er icke besvär med att försöka kommentera om ni inte äger en dator!